5.9.09

Peluang sama rata

Innalillahi wa inna ilaihi rajiun. Perginya tak kembali, setelah hadirnya menyerikan sebelas anaknya, lebih 50 cucunya dan 6 orang cicit.

******

......sebaik doktor pakar bedah sampai, beliau perkenalkan diri. Kami diberi penjelasan.

"Makcik perlu dibedahkan segera. Kami kesan terdapat ruang kosong antara usus dan paru-paru beliau. Itu bermakna terdapat gas dari usus yang telah terkeluar. Belum pasti disebabkan usus pecah atau apendik."

"Ada sebarang soalan?" tanya doktor.

"Bagaimana peluang untuk berjaya?" saya bertanya.

"Erm, terus terang saya katakan peluangnya 50/50 sahaja. Tapi jika tidak dibedah, dibiarkan begitu, peluang untuk terus sembuh dan sihat hanya 30%.

Kami terus diam, sebak dan kelu.

"Berapa lama dijangka semua selesai doktor?" kami bertanya.

"Jika tidak teruk, tidak kritikal, hanya memakan masa sekitar 3 jam. Jika ada masalah, mungkin selama 5 hingga 6 jam." Jawab doktor.

Setelah sesi bersama doktor selesai, kami mengambil peluang bersama emak lagi. Kami beritahu doktor nak merawat emak. Sekejap sahaja. Nanti kita jumpa mak lagi. Mak mesti selalu ingat Allah.Sebut nama Allah. Istighfar.

Kami meminta maaf bagi pihak kami dan adik beradik yang lain. Kami beritahu secara tidak langsung agar dia tidak terasa sesuatu yang tidak elok bakal berlaku. Kami juga sentiasa sebut kami amat menyayanginya.

"Kami ingin buka semua alat ini. Minta semua keluar dahulu. Kami akan update perkembangannya."

Kami terus keluar. Ketika ini jam kira-kira 2.00am. Mula-mula menunggu di bilik menunggu. Kemudian naik ke surau. Sempat solat hajat dan tidur seketika. Kemudian bergegas ke bilik menunggu semula. Akhirnya kami mengambil keputusan untukmelelapkan mata di sofa lobi hospital, setelah pembantu doktor di wad ICU memaklumkan proses pembiusan berjalan lancar dan mak mula dibedah. Sempat melelapkan mata. Kira2 jam 4, kami mengambil keputusan ke Kedai Mak Teh di Cyberjaya untuk bersahur. Kemudian solat subuh di Masjid Putrajaya.

Tepat jam 6.40 mak keluar dari bilik bedah. Kami bergegas ke wad ICU dan melihat emak semula. Ucapan syukur tidak henti-henti kami ucapkan. Kami terus membacakan doa-doa yang dihafal. Kepala emak kami sentuh. Dadanya kami urut. Tangannya kami genggam. Kakinya kami ramas. Semuanya serentak dengan zikir dan doa syifa'.

"Ya Allah, wahai Tuhan sekalian manusia. Hilangkan penyakit ini. Sembuhkan dia. Kaulah Maha Penyembuh. Tiada sembuhan selain dari Kau....

1 comment:

kalam cyber said...

salam.. moga dia aman di persemadian.. ustaz teruskan menulis..tak sabar nak baca.. tk.