11.9.09

Perpisahan itu amat perit

Saidina Omar Al-Khattab dengan penuh emosi dan luar kawal cuba mengancam sesiapa yang mendakwa Nabi Muhammad saw telah pergi selamanya. Situasi begitu tidak menunjukkan kelemahan pada iman atau kewarasan seorang sahabat Nabi, sebaliknya itu sekurang-kurangnya membuktikan manusia mempunyai sifat sebegitu.

Ada yang dicipta beremosi tinggi dan ada yang dicipta sebaliknya. Ya, saya percaya pengawalan emosi boleh dilatih, namun hasilnya tetap berbeza-beza antara satu sama lain.

Perpisahan dengan orang yang tersayang amat menguji emosi saya. Lebih-lebih lagi jika itu berlaku antara saya dan mak. Saya bersama adik telah memberikan persetujuan untuk pembedahan itu dan hasilnya, kami kehilangan mak. Apa lagi peristiwa lebih besar daripada situasi begini yang menggoncang emosi saya.

Seminggu kehilangan mak memang menguji emosi saya bersama mereka yang mendampingi saya. Semuanya berselerak dan berserabut. Tidaklah sewajarnya mereka menilai saya sama seperti sebelum pemergian mak.

Pagi itu saya menerima satu panggilan telefon. Bergegas saya mencapai telefon bimbit saya dengan andaian secara sepontan, mak memanggil. Sebaik memandang skrin, baharu saya tersentak mengingati ketiadaan mak, dan yang memanggil adalah orang lain.

Saya takut setiap dosa-dosa saya terhadap mak masih ada yang belum selesai. Biasanya tidak begitu, kerana mak sentiasa mendoakan saya dan seluruh ahli keluarga setiap kali selepas solatnya. Mak memang berdoa panjang setiap kali selepas solat. Wajahnya ketika berdoa, cukup menenangkan jiwa saya. Tangannya tabah menadah rahmat Ilahi. Tubuhnya kelihatan segar mengadap ke arah kiblat.

Untuk mengurangkan ralat dan rindu, malam itu saya bersama Kak Pah mengiringi jenazah sepanjang perjalanan dari Putrajaya ke Teluk Sena. Menaiki van jenazah yang kecil dan sempit, kerusi yang kecil dan sistem perudaraan yang tidak lancar memang satu pengalaman baru. Namun, kesusahan itu tidak menjejaskan kesungguhan saya mendampingi jenazahnya. Saya membaca pelbagai surah ketika mendampinginya, kemudian mendoakan agar pahala bacaan itu memfaati jasad dan ruhnya.

Saya bimbang juga kalau-kalau keadaan van tersebut yang dibawa agak laju, memberi kesan kepada jasad mak.

Sebaik jenazahnya ingin dibawa ke bahagian forensik dari katilnya di ICU, ( bukan untuk bedah siasat ) nurse terkejut melihat pengaliran darah berlaku dari tangannya. Setahu kami tangannya tidak ada luka, cuma terdapat kesan tusukan jarum. Bagaimana darah boleh keluar, kami pun tidak pasti.

Berhenti seketika di Tapah untuk persiapan bersahur. Kemudian terus mengambil laluan Tapah Road, Sungai Manik, Kampung Gajah dan sampai di Teluk Sena.

Malam itu kami bergilir-gilir membaca ayat-ayat suci al-Quran di sampingnya. Emosi bercampur-baur. Ketika itu tiada siapa yang diingati selain mak dan Allah.

Bagi saya, dengan mengingatkan mak bersendirian di kuburnya, cukup untuk menghilangkan kewarasan berfikir. Kesian mak. Di dunia lagi dia bukan jenis boleh bersendirian. Ringkasnya, mak jenis tak berapa berani. Apatah lagi mengingati situasi dia akan ditinggalkan sendirian.

Namun, amalannya, al-Quran yang dibacanya, diharapkan menjadi temannya di situ.

No comments: