10.10.09

Bekalan dalam permusafiran


Pada malam itu, kami menjangkakan perjalanan ke Terengganu tidaklah begitu menyusahkan. Kami keluar dari rumah sekitar jam 2.30am. Dari Puchong perjalanan agak lancar. Apabila sampai sahaja di persimpangan UIA/Kuantan keadaan makin sesak.

Sebaik sahaja melepasi tol berdekatan UIA, pergerakan kenderaan begitu perlahan sekali. Lenguh juga kaki bermain dengan dua pedal minyak dan brek.

Inilah kali pertama kami berhadapan dengan kesesakan melampau untuk pulang berhari raya. Apa yang dirancang, tidak berlaku. Subuh kami hanya di Masjid Lentang.

Mujurlah kami sempat menyediakan bekal untuk bersahur. Sempat berhenti di tepian lebuhraya untuk menjamah makanan dan minuman yang tidak seberapa.

++++++

Begitulah perjalanan sebuah kehidupan. Sukar menjangkakan apa yang bakal dilalui, dilakukan dan ditetapkan untuk sebuah permusafiran itu.

Perkara pertama yang penting, kita mesti INGAT, kita masih dalam sebuah permusafiran. Sedang menuju ke destinasi yang pasti dan kekal abadi.

Malam ini, saya dan rakan-rakan akan bermusafir ke Bagan Pinang. Semata-mata untuk mencari BEKALAN bagi permusafiran yang masih jauh perjalanannya.

Nasihat di mana-mana yang mudah dikutip, IKHLAS adalah kekuatan dalam sebuah perjalanan seorang yang berjuang...bermusafir.

No comments: