30.1.10

Iktibar

1. Akal sentiasa tidak pernah menjadi asas membuat keputusan dalam Siasah Islamiah, sebaliknya menjadi enjin untuk merujuk kepada 4 asas penghukuman dan penghakiman dalam Islam.

2. Jika akal telah mendahului segalanya di kalangan politikawan, maka terbuktilah faham muktazilah itu sentiasa relevan sehingga era moden ini, dengan nama dan gelaran yang pelbagai.

3. Bagiamana ia berkembang? Atau apa contoh terbaiknya? Ketika pandangan agama sudah tidak relevan bagi mereka. Istilah2 fiqh dan aqidah sudah menjadi tabu dan hujah akal dilihat lebih sedap dimamah daripada hujah nas. Ini semua kerana kejahilan mereka terhadap agama sendiri. Tetapi bernafsu besar menjadi politikawan Islam.

4. Bagi orang begini, tiada sudah istilah menjaga jamaah dan menuju kepada kesejahteraan Ummah Islamiah yang beraqidah Islam. Semuanya demi kepuasan nafsu.

5. Iktibar sehari dua ini. Perjuangan perlukan akhlak dan etika. Nas mesti sentiasa terjunjung. Menghina orang-orang takwa dan pejuang ikhlas tidak membantu perjuangan. Khilaf antara pemimpin dan pengikut sentiasa dimenangkan pemimpin oleh Nas, kecuali terhadap tindakan pemimpin yang melanggari Allah dan Rasul. Jika tersilap langkah, anda akan dilanggari oleh kebodohan diri sendiri.

6. Iktibar juga boleh diambil daripada tindakan bodoh yang mahukan kebodohannya didedahkan.

No comments: