14.3.10

CIKGU PA PERLU DAPAT PERCAYA AHLI UNTUK MENGUKUHKAN PRESIDEN

Dato' Mustafa Ali pernah membuat kenyataan negatif terhadap projek 16 September. Dia tidak percaya ianya akan berlaku. Mustahil yb kerajaan keluar kerajaan dan masuk pembangkang.

Beliau dikritik hebat oleh para bloger dan pemerhati politik. Kini, beliau dibakul sampahkan dari minda sesetengah ahli PAS sendiri, walaupun dia sangat berhak dihormati sebagai orang lama, berpengalaman politik yang luas dan seorang pemimpin kanan parti, iaitu S/U Agung.

Presiden menyedari pengalaman luas dan lama Cikgu Pa maka meletakkannya sebagai S/U Agung. Seorang yang sangat bijak menangani Anwar ( bekas menteri Umno yang pernah menzalimi Kelantan ). Beliau diperlukan bagi menjaga kepentingan parti lebih daripada kepentingan parti orang lain atau Anwar sendiri.

Dia berbeza dengan S/U Agung sebelumnya. Seorang bekas kroni Umno yang sangat rapat dengan Anwar dalam ABIM dan Umno dan ikhlas memasuki PAS, tetapi bayangan Anwar sentiasa bersamanya.

Itulah Cikgu Pa. Dia memainkan peranan yang mungkin sukar diterima oleh orang PAS yang lebih sayang Anwar daripada Abdul Hadi dan bloger yang lebih benci Umno daripada DAP.

Semua sudah menjadi politik secara total. Segalanya politik. Tiada lagi keinginan untuk memakai kaca mata dakwah. Opsss, ada semacam satu kepercayaan iman baru, dakwah hanya kepada ahli DAP dan PKR, bukan majoriti muslim dalam Umno. Ini cerita lain pula yang tidak mahu saya panjangkan.

Kembali kepada Cikgu Pa. Eh, saya menulisnya bukan kerana saya nak puji dia. Tapi saya respek pandangannya di atas. Dia betul nampaknya. Dan dia bukan pemimpin yang memerlukan pelan sokongan para bloger. Dia ada kedudukan sendiri.

Najib memiliki dana khas kata orang. Dana yang boleh dikeluarkan bila2 masa, jika ada sahaja yb PR ingin "bertaubat" dan masuk "syurga dunia" Umno melalui jalan bebas. Berapa ramai sangatlah yb yang berjuang politik kerana akhirat? Sanggup miskin dan miskin? Yang ramainya semuanya akan cenderung kepada dunia dan harta. Itulah realiti dalam PKR dan DAP.

Maka, wajar sangatlah Cikgu Pa ingatkan awal2, tiada nafsu yang mahu meninggalkan syurga bagi memperjuangkan kepahitan hak. Sangat sedikit.

Cikgu Pa perlu lebih menonjol dalam memberi pandangan untuk PR, sentiasa berani memberi idea kontra di dalam perbincangan jika perlu, melihat survival Ummah, Islam dan kemudian parti dengan pandangan jauh dan jangan banyak menunjukkan kontra kepada konsep dan semangat PR.

Dapatkan kepercayaan ahli dan penyokong, baharulah mendapat kepercayaan mendampingi Presiden.

No comments: