9.7.10

PANTAS MENCAPAI OBJEKTIF TAHALUF


Politik memerlukan penggiatnya sentiasa bergerak pantas dalam tindakan. Itulah realiti yang dapat dilihat berdasarkan kepada perkembangan semasa yang berlaku.

Pantas belajar, pantas faham, pantas respon balas, pantas memutuskan keputusan, pantas menerang dan pantas bekerja. Ciri ini menjadi tuntutan yang mendesak ahli politik sentiasa peka dan bersedia. Tambahan pula jika terpaksa melayani karenah pemerintah yang jarang nampak ketulusan sebagai cerminan.

Selangor, adalah sebuah negeri yang ditadbir bersama oleh tiga parti yang berbeza fahaman dan pendekatan. Mungkin cara mudah kita identitikan mereka dengan wajah sekularisme, sosialisme dan Islam. Apakah pengkelasan ini kurang teliti? Tetapi ia sekadar memudahkan pengkelasan. Ketiga-tiga fahaman berbeza ini disatukan oleh objektif menjaga “maqasid insaniah”. Disitulah Islam dapat duduk bersama dengan dua lagi fahaman atas dasar tahaluf. Ia juga dikongsi oleh mereka.

Namun, itu belum lagi mencukupi untuk Islam bertahaluf. Ada objektif-objektif lain yang digariskan para ulama selepas merujuk kitab dan sunnah serta pengalaman pemerintahan Islam sepanjang zaman. Antaranya ialah demi menjaga kepentingan dakwah, mengurangkan kemungkaran dan mengurangkan musuh dakwah.

Walau di mana peringkat sekalipun, pemimpin parti Islam yang terlibat dengan struktur tahaluf ini tidak mempunyai sebarang alasan untuk melupakan objektif tersebut. Di situlah nyawa dan ruh kepada tahaluf. Keharusan yang sementara ini bergantung kepada sejauh mana kepentingan dan objektif agama berjaya diusaha dan dicapai parti.

Melupakannya, dan langsung tidak mengendahkannya akan membawa kepada natijah keharusan bertahaluf itu terangkat.

Ketika ini, pelantikan semula dilakukan terhadap ahli majlis di seluruh kerajaan temaptan di negeri Selangor. Ada muka baru yang ditampilkan dan majoriti adalah yang dikekalkan. Tahniah diucapkan kepada mereka yang menyertai struktur tahaluf ini. Kerja mereka besar dan berat. Matlamat mereka bukan untuk melihat perjalanan kerajaan tempatan, aktiviti rakyat meriah, longkang tersumbat dibetulkan dan memberi bantuan kepada fakir miskin. Semua itu dilakukan oleh kerajaan BN. Sempurna atau tidak adalah isu kedua.

Matlamat mereka menyertai kerajaan tempatan adalah demi mencapai objektif tahaluf di atas. Juga objektif-objektif lain yang tidak disenaraikan. Lantas, sepanjang dua tahun mentadbir (memerintah?) kerajaan tempatan, apakah tahap kecapaian mereka?

Saya tidak fikir ahli politik yang cemerlang bolen menjawab dengan “kami baru nak belajar. Dua tahun tidak mencukupi!”. Itu hanya alasan.

Tempoh belajar bagi seorang pemimpin adalah tempoh sebelum menang. Setelah menang, tiada alasan belajar, walau hakikatnya memang banyak perkara baru yang ditemui. Meletakkan alasan belajar di hadapan hanya merendahkan kedudukan seorang ahli politik. Itu bukan sikap seorang politikus yang pantas. Malah rakyat tidak mengenal alasan begitu, kerana Selangor bukan baru dibina dua tahun lepas. Seharusnya, persediaan menjadi pemimpin negeri di semua peringkat bertepatan dengan harapan, kehendak dan status yang ada.

Ringkasnya, rakyat Selangor tidak boleh menerima alasan “kami baru nak belajar” oleh seorang ahli majlis Pakatan Rakyat yang berdegar-degar membangkang dan mengkritik ketika mereka belum menang. Mereka mahu ahli majlis yang pantas belajar dan bijak mencari kesempatan dan ruang.

Bagi ahli majlis PAS, lihatlah segala kemaksiatan, kelemahan, keboborokan, kejahilan dan penyelewengan yang berlaku di bawah teritori anda. Selepas kami tertanya-tanya, Allah akan bertanya pula.

No comments: