15.7.10

SUKUK DAN HARAKAH

Sukuk

Alhamdulillah, Al Rajhi telah berjaya mengeluarkan sukuk yang bebas daripada kontrak jual beli ‘inah, jual beli hutang dan akujanji (undertaking). Usaha yang dilakukan adalah sangat rumit. Bermula dengan mencipta struktur, membetulkan mana yang silap dan salah, menyesuaikannya dengan kontrak ijarah, pelaburan, murabahah dan pelbagai lagi.

Seterusnya selepas satu struktur siap, kami terpaksa meneliti baris ke baris deraf perjanjian yang kesemuanya berjumlah lebih sepuluh set. Kami terpaksa melakukan dua kali kerja luar secara intensif. Deraf perjanjian terpaksa diulang alik antara bank, lawyer, cagamas dan pihak berkaitan.

Alhamdulillah, kini sukuk kami telah dilancar. Ada banyak kelebihannya. Ada banyak keunikannya. Semoga produk-produk Islam yang menjamin ketulenan hukum fiqh terus berkembang dan disebar-luaskan. Pada Allah kami bersyukur.

Harakah

Alhamdulillah, Harakah telah diberi kebenaran untuk disambung penerbitannya oleh KDN. Semoga Harakah terus mantap di persada dakwah dan pengembangan politik Islam berteraskan ilmu dan kebijaksanaan. Harakah mampu untuk menghasilkan tulisan yang mantap, berkarisma dan ada nilai kritikan membangun yang tidak lari daripada konteks dakwah Islamiah.

Saya tidak menantikan satu tulisan yang sangat panjang di dalam akhbar ini kerana ia akan memalaskan saya membacanya. Saya suka jika pimpinan menulis dengan memberi kelainan idea kepada masyarakat. Bukan mengulang kembali apa yang biasa kita dengar sejak 10 tahun lalu. Tetapi mengulang apa yang mereka baca daripada pengalaman politikus dunia yang ada nilai2 yang hebat.

Saya sentisa dahagakan idea bernas pimpinan yang lebih kelihatan berjiwa negarawan yang membaca potensi generasi masa depan berbanding meluahkan strategi-strategi pilihan raya semata-mata.

Kini rakyat terlalu pandai untuk sekadar membaca idea bagi menumpaskan BN dalam setiap kali pilihan raya. Ia penting bagi sebuah parti seperti PAS tetapi ia bukan penarik kepada anak-anak muda untuk mendekati Pakatan.

Pimpinan Pakatan perlu luaskan pemikiran mereka kepada memikirkan untung rugi bangsa dengan idea yang maha hebat, bukan sekadar menambah undi semata-mata. Kerana ada pihak yang sangat dahagakan kelainan dan nilai tinggi daripada sebuah akhbar yang bebas tanpa kongkongan mana-mana pihak.

No comments: