26.1.11

Tidak setuju PAS mengorek kelemahan lama yang tiada kaitan dengan politik

Ketika Calon BN melakukan kesalahan atau kesilapan pada tahun 2003 dahulu, beliau mungkin sudah aktif dalam Umno dan mungkin tidak. Kesalahan itu tiada kaitan dengan dirinya sebagai umnowi.

Isu salam telah menyebabkan ramai bantah sikap Presiden Chua. Senjata yang mungkin boleh pakai untuk pengundi Cina, tak disenangi oleh orang-orang Islam. Akhirnya PAS untung.

Dalam keuntungan itu, Naib Presiden PAS mendedahkan satu kelemahan lama calon BN. Memang satu kelemahan yang tidak wajar berlaku. Tetapi, itu adalah kelemahan yang tiada kaitan dengan Umno, BN, pilihanraya dan undi. Ia berkaitan sikap profesional calon itu sendiri. Mungkin kesilapan itu telah diperbaikinya dengan membetulkan dirinya sendiri. Mungkinlah.

Oleh itu, saya tidak nampak kewajaran PAS mendedahkan hal ini sebagai satu kempen pilihanraya di Tenang.

Pertama: Saya nampak PAS sudah tiada hujah
Kedua: Saya kira PAS menggelabah dengan isu salam?
Ketiga: Saya rasa ia membuka satu persaingan baru parti politik iaitu korek mengorek kelemahan peribadi calon pilihanraya, yang telah lama berlalu. Akhirnya, berapa orang sangatlah yang tidak pernah melakukan kesalahan sepanjang usianya menjadi manusia mukallaf.

Jika itu berlaku, bukanlah mudah untuk mana-mana parti mencari calon yang benar-benar suci dan murni daripada kelemahan dalam kerjaya, kehidupan peribadi atau bisnes masing-masing.

No comments: