14.2.11

Revolusi Mesir memulakan keadilan dan meningkatkan maruah manusia


Sungguh tidak disangka, dalam era ini, seorang diktator 'ganas' dan bergelar 'thoghut' umat ini, mampu tumbang dengan suara rakyat yang sekian lama menderita kesempitan hidup, menahan perit keganasan pemerintah dan tertindas oleh sekatan kebebasan bersuara dan mengkritik terhadap kerajaan memerintah.
Ayman Nour, seorang calon pilihanraya presiden yang menentang Muhammad Hosni Sayyid Mubarak, dijatuhi hukuman kerja berat bebarapa tahun.
Tokoh ulama tersohor dunia, berkelana di Qatar demi meneruskan perjuangan Islam suci.
Ratusan malah ribuan manusia yang cuba memperjuangkan sesuatu, tertahan, terperengkok dan terbunuh. Mesir, sebuah negara umat Islam yang ada 'segalanya'.

Revolusi ini adalah revolusi rakyat. Revolusi yang suci daripada minda dan jiwa yang terdesak sekian lama. Selama itu, masa sahaja yang menentukan tarikh letusannya. Maha Agung Allah, cetusan yang kecil menjalarkan semangat juang membara ke seluruh pelusuk Mesir sehingga jutaan berhimpun pada jumaat kedua revolusi. Dataran merdeka itu menyaksikan segalanya.

Revolusi rakyat tidak eksklusif. Penyatu adalah kezaliman pemerintah. Perjuangan mereka adalah keadilan.

Tiada keadilan, tiadalah sebuah ideologi. Tahniah Mesir.

Revolusi ini, memulakan sebuah kebebasan dan keadilan yang mengikhtiraf manusia sebagai makhluk Allah yang bermaruah.


Dan, bermulalah juga gerakan dakwah ke arah khilafah Islamiah dengan cara lebih pantas lagi, InsyaAllah


Artikel Wikipedia

Akibat gerakan nasionalisme yang hebat, British mengiytiharkan kemerdekaan Mesir pada 22 Februari 1922. Kerajaan baru ditubuhkan dan bersifat raja berperlembagaan. Pada 1948, Mesir terlibat dalam serangan oleh negara-negara Arab terhadap Israel tetapi kalah dalam perang tersebut. Golongan nasionalis yang tidak puas hati telah menggulingkan institusi monarki pada 1952 dalam Revolusi Mesir dan mengisytiharkan Republik Arab Mesir pada 1953.

Gamal Abdel Nasser menjadi Presiden Republik pada 1954 dan mengisytiharkan kemerdekaan penuh daripada United Kingdom. Tindakan Abdel Nasser memiliknegarakan Terusan Suez pada 1956 mambangkitkan kemarahan United Kingdom dan Perancis, dan mengakibatkan konflik tentera, iaitu Krisis Suez. Dalam Perang Enam Hari 1967, wilayah Mesir, iaitu Semenanjung Sinai dan Jalur Gaza ditakluk oleh Israel.

Abdel Nasser meninggal dunia pada 1970 dan digantikan oleh Anwar Sadat. Pada 1973, Mesir dan Syria melancarkan Perang Yom Kippur bagi mendapat balik wilayah Semenanjung Sinai dan Bukit Golan. Campur tangan pihak Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet berjaya memulakan gencatan senjata. Pada 1977, Sadat menandatangani perjanjian damai dengan Israel untuk mendapatkan balik Semenanjung Sinai. Tindakannya mencetuskan kemarahan dalam kalangan penduduk Arab di dalam dan luar Mesir. Pada 1981, Sadat telah dibunuh. Sadat digantikan oleh Hosni Mubarak yang merupakan Presiden Mesir sehingga digulingkan pada tahun 2011.

No comments: