10.6.11

Terbaik Daripada Timbalan Presiden

Inilah kelebihan Abang Mat yang tiada pada semua Timbalan Presiden sebelum ini. Menegur terbuka di media secara sepintas lalu dan sinis. Berlembut tapi menusuk. Tokoh2 sebelum ini mungkin ada menyentuhnya di dalam mesyuarat, wallahu a'lam.

Kelantan memang memerlukan muhasabah dari semasa ke semasa. Kelantan selalu merasakan mereka tidak dipegang oleh Pusat.

Saya suka!- Elbaritii

====

ADUN, exco tak boleh pohon tanah

"Dari segi tadbir urus, sebab pergantungan Kelantan misalnya pada Tok Guru (Datuk) Nik Abdul Aziz (Nik Mat) terlalu tinggi," kata Mohamad yang vokal terhadap pentadbiran PAS sejak parti itu dapat mengembalikan kuasa di negeri itu pada 1990.

Penceramah popular itu juga menegaskan, PAS perlu mengubah sikap yang wujud di kalangan wakil rakyatnya bagi meningkatkan integriti barisan pentadbiran di negeri yang dikuasai.

"Misalnya anggota exco, ADUN tak boleh pohon tanah kerajaan. (Kalau) mahu mohon, berhenti, jadi orang berniaga. Selagi jadi ADUN, exco tak boleh memohon dan sebagainya. Ini yang perlu diubah oleh kerajaan yang dipimpin oleh PAS.

"Setengah bercakap kalau PAS tak ambil, Umno ambil. Ertinya (PAS) sama (dengan Umno) – benda macam ini yang saya akan berdepan, di dalam isu misalnya balak," katanya lagi yang mengakui bahawa pandangan seperti itulah yang menyebabkan beliau dilihat sebagai "pro-DAP."

Mohamad yang bimbang dengan penyelewengan yang wujud dalam parti itu berkata demikian dengan merujuk kepada dakwaan yang dilemparkan berhubung sumber balak di negeri berkenaan.

====

Klik di bawah untuk baca keseluruhan artikel.

Sumber: Malaysiakini

No comments: